Ford Focus objawił się światu w 1998 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Ten zgrabny rodzinny samochód miał być godnym następcą Forda Escorta. Było to nie lada wyzwanie, bowiem starszy brat Focusa cieszył się niebywałą popularnością wśród kierowców na całym świecie. Produkowany od 1967 roku Escort był prawdziwą gwiazdą wśród samochodów swojej klasy. Było to auto nowoczesne, wygodne, bezpieczne, a przy tym ekonomiczne. Czegóż więcej może potrzebować niezamożna rodzina reprezentująca klasę pracującą drugiej połowy XX wieku? Nowe stulecie potrzebowało jednak nowego modelu, który korespondował będzie z potrzebami obywateli kolejnego millenium. Takim pojazdem miał być Ford Focus. Czy się udało?

Nowy focus – cztery generacje na szczycie

Pierwsza generacja Focusa zajęła 1. miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1999. Wkrótce hatchback uzupełniony został o wersję sedan, a niedługo później pojawił się Ford Focus kombi. A więc cała rodzina była już na miejscu. Przez dwie dekady swojej kariery na rynku motoryzacyjnym, nowy gwiazdor doczekał się czterech generacji. Każda z nich stanowiła jeden lub więcej kroków do przodu, prezentując nowe rozwiązania technologiczne i odświeżony design, wszystko to jednak z pełnym szacunkiem do pierwszej, kanonicznej wersji. Taka bezpieczna droga pozwoliła na jednoczesne znalezienie nowych odbiorców i zagwarantowanie sobie wierności tradycjonalistów. Ford Focus zachował swoją tożsamość. W kwietniu 2018 roku pokazano światu model czwartej generacji. I znów dokonano zauważalnych zmian i modyfikacji, które nie zmieniły jednak oblicza ulubieńca milionów rodzin. Przyjrzyjmy się czwartemu wcieleniu Focusa – sprawdźmy, co w niej zaskakuje, a co sprawia, że możemy się czuć jak u siebie w domu.

Ford focus – wygodnie i przestronnie

Ford Focus miał być idealnym samochodem dla przedstawicieli klasy średniej i niższej klasy średniej, doskonałym pojazdem dla rodzin i osób, które każdego dnia muszą pokonywać ulice miast w drodze do pracy. Następca Escorta miał być wygodny, pakowny i łatwy w manewrowaniu (wszyscy wiemy jakim nieszczęściem bywa parkowanie w centrach dużych miast).

Wyzwaniem stojącym projektantów stojących za designem Forda Focusa było stworzenie samochodu, w którym ergonomia i wygoda będą ważniejsze niż technologiczne Las Vegas charakterystyczne dla pojazdów debiutujących u progu i na początku XXI wieku. Wnętrze Focusa od pierwszej do czwartej generacji jest niezwykle uporządkowane – tak, by nic nie odciągało uwagi kierowcy od prowadzenia. Nie oznacza to oczywiście, że samochód całkowicie pozbawiony innowacji. Wręcz przeciwnie, Ford Focus to produkt jak najbardziej nowoczesny! Rzecz w tym, że technologia zaprzęgnięta jest w tym przypadku komfortowi i bezpieczeństwu jazdy. W ten sposób nowy Focus jest pojazdem łączącym atrakcyjny design, funkcjonalność i nowoczesność. Czy jest to połączenie udane? Cóż, odpowiedź należy przede wszystkim do użytkownika. Jednak niesłabnąca popularność tej marki każe nam sądzić, że to, co założyli sobie jego twórcy, sprawdziło się w stu procentach.

Wróćmy jednak do wnętrza pojazdu. Deska rozdzielcza czwartej generacji focusa wyposażona została między innymi w zaawansowany, najjaśniejszy na rynku wyświetlacz HUD oraz 8-calowy ekran dotykowy. Sterowany głosem system SYNC3 (również w języku polskim) stanowi centrum wsparcia, łączności, a także rozrywki dla kierowcy i pasażerów.

Ford focus – konieczny update

Ford Focus czwartej generacji dostępny jest w dwóch odsłonach: hatchback i kombi, inaczej zwany też wagon. Podobnie jak w przypadku wnętrza, design nowego Focusa z pozoru nie stanowi ogromnej rewolucji – jest to konieczny, zgodny z najnowszymi trendami update. Spójrzmy jednak na dach, który w nowej wersji pochylono nieco ku dołowi, nadając sylwetce samochodu większej dynamiki i sportowego sznytu.

Sprawdź, co oferują najnowsze modele Focusa: https://www.ford.pl/osobowe/focus

Idealny samochód rodzinny?

Jak już wiemy, Ford Focus doskonale sprawdza się w roli wehikułu rodzinnego. Jak na samochód stosunkowo niewielki, jest on odpowiednio przestronny, a przy tym komfortowy. W czwartej generacji tego miejsca jest jeszcze więcej. Wydłużony rozstaw osi i spłaszczona podłoga pozwoliły na zapewnienie kierowcy i pasażerom dodatkowych centymetrów komfortu. Żeby nie być gołosłownym: kolana dostały aż 51 mm dodatkowej przestrzeni, a nogi aż 71 mm. Większy jest również bagażnik. Wersja pięciodrzwiowa zapewnia obecnie 375 litrów przestrzeni, a Ford Focus kombi zapewnia 608 litrów na zakupy, bagaże, sprzęt sportowy, wielkiego psa itd. ! A przecież to nie wszystko! Po złożeniu oparcia tylnej kanapy samochód zyskuje 1354 litrów! Tymczasem wersja kombi daje nam wtedy 1653 litrów. Innowacyjny system EasyFold umożliwia złożenie drugiego rzędu siedzeń za pomocą jednego przycisku.

Ford Focus silniki - co siedzi pod maską naszego mistrza?

Czwarta odsłona Forda Focusa oferuje użytkownikowi dwa silniki benzynowe i dwa wysokoprężne, będące gwarancją wydajności, ekonomii i ekologii. Nowy Focus zachwyca świetnymi osiągami, ekonomią zużycia paliwa i zaskakująco niską emisją spalin (obecnie jest to jedna z największych zalet). Silniki EcoBoost z filtrami cząstek stałych pozwalają znacząco obniżyć emisję elementów zagrażających środowisko naturalnemu. Przyjrzyjmy się dokładniej silnikom czwartej generacji Focusa. Wersja 1.0 EcoBoost dostępna jest w wariantach 85, 100 i 125 KM, natomiast 1.5 EcoBoost - 150 i 180 KM. Wersja wysokoprężna 1.5 EcoBlue zapewnia moc 95 i 120 KM, a w wariancie 2.0 - 150 KM.

Rodzinnie, nowocześnie, bezpiecznie

Jak wiadomo, podstawowym czynnikiem, który jest w stanie zapewnić bezpieczeństwo zarówno pasażerom, jak i pozostałym uczestnikom ruchu drogowego jest odpowiedzialność kierowcy. Nic nie jest w stanie zastąpić czynnika ludzkiego – żaden kosmiczny gadżet nie da stuprocentowej pewności, że podczas podróży nie dojdzie do żadnego niepożądanego zdarzenia. Technologia, choć niezwykle pomocna, jest w stanie wyłącznie wesprzeć człowieka za kierownicą. Najnowsze gadżety i aplikacje to tylko wartościowa pomoc.

System Pre-Collision Assist funkcjonuje niezależnie od pory dnia, wykrywa pieszych, którzy niespodziewanie znajdą się przed maską jadącego samochodu i wyhamowuje pojazd, jeżeli kierowca nie zdąży zareagować na sygnał dźwiękowy. Kolejnym systemem jest Active Braking, dzięki któremu po przekroczeniu 50 km/h włącza się aktywne skanowanie drogi.

Nie sposób nie wspomnieć o elektronicznym systemie stabilizacji toru jazdy (ESC), który analizuje tor jazdy samochodu, kontrolując, by pojazd nie znalazł się na niewłaściwym pasie. Standardem jest ABS, który niweluje ryzyko kolizji w momencie, kiedy samochód wyrwie się spod kontroli kierowcy.

Pisanie o walorach bezpieczeństwa nowego Focusa mogłoby brzmieć jak błyskotliwa marketingowa rozprawa, gdyby nie uznanie komisji Euro NCAP. Czwarta generacja Forda Focusa otrzymała najwyższą notę w kategorii bezpieczeństwa, deklasując wiele innych znanych i lubianych modeli z całego świata.

Klasyka, której nie trzeba reklamować

Ford Focus nie należy do marek, które wymagałyby szczególnej reklamy. Jest to samochód-symbol – klasyczny, a jednak szalenie nowoczesny. W tej chwili możemy się zastanawiać, co nas czeka w dniu premiery piątej generacji. Idziemy o zakład, że nadal będzie to pojazd rozpoznawalny z daleka, pełen szacunku dla swojej historii, a jednak bardzo nowoczesny, wychodzący naprzeciw najnowszym zjawiskom świata motoryzacji. Ford Focus to samochód – kumpel. Wiesz, czego się po nim spodziewać, a jednak co jakiś czas zaskakuje cię nowymi pomysłami i świeżym podejściem do rzeczy, które już dawno zdążyłeś pokochać.